Jdi na obsah Jdi na menu
 


Dnešní den 19.5.2015 se stal zahájením spanilé jízdy Legiovlaku po českých městech.

20. 5. 2015

Samotnému zahájení předcházelo setkání novinářů s čelními představiteli naší politické scény v čele s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou. Poté s mírným zpožděním majestátně přijel Legiovlak tažený lokomotivou čtyřkolák řady 434. Za ní již byly seřazeny zrekonstruované dobové vagony. Při příjezdu vlaku na Hlavní nádraží nemohl být zařazen před lokomotivou plošinový vůz s obrněným transportérem tak, jak bylo při využití v bojích v I. Světové válce jelikož vlak byl vždy řazen tak, aby na začátku a na konci byly bojové vozy. Vlak na více než hodinu zastavil aby si jej mohli přítomní hosté prohlédnout. Celou osádku vlaku tvoří vojáci v dobových uniformách a v každém daném vagonu vám vysvětlí k jakému účelu sloužil. Jak jsem se dozvěděl, některé vagony mají i původní průstřely z první světové války a některé části z vystavených exponátů také pochází z doby světového konfliktu. Například můžeme jmenovat zajímavý vagon s názvem „Těpluška“, který sloužil pro vojáky jako ubytovací a přespávací. Tento vagon byl specielně zateplen, jelikož vlak se pohyboval také po sibiřských pláních.


legiovlak--025.jpg

Těpluška


 

teplousek.jpg

 


Všechny vagony jsou kompletně zrekonstruovány a tak máte pocit jako by právě vyjely z výroby v období prvního světového válečného konfliktu. Některé z vagonů byly rekonstruovány v prostorách krasíkovského dvora v Krasíkově, kam byly odváženy z nádraží na podvalnících, jak jsme se dočetli v Bezdružickém zpravodaji z roku 2012 a my jsme se poté přesvědčili osobně na vlastní oči při návštěvě Krasíkova v roce 2014, kde jsme viděli další vagony při rekonstrukci.


 

krasikov-20122.jpg

 


Autenticitu vlaku podtrhuje i parní lokomotiva avšak tento typ byl vyroben až na konci první světové války a tudíž nemohl být nasazen do Legionářských vlaků . Původní lokomotivy se však nezachovaly. Vlak bude po dobu pěti let projíždět celou republikou a na různých místech budou využívány k přesunu parní lokomotivy od místních klubů parních lokomotiv. Ještě jsem se dozvěděl od organizátorů o možnosti zařazení rumunské parní lokomotivy, která je nejblíže podobě původní parní lokomotivy. Je velmi zajímavé si na tomto vlaku prohlédnout detaily jsou například v obrněném vagonu stěny vysypané štěrkem, jenž tlumil střely nepřítele. Důmyslně bylo vymyšleno osvětlení zdravotního a štábního vagonu a to prosklenými bočními okny ve stropě.
Jelikož tento vlak bude po dobu pěti let křižovat Českou republiku, doporučuji jej navštívit, na památku hrdinů z první světové války, kteří v nelidských podmínkách ruské Sibiře bojovali za svobodu naší vlasti a vlastně tak celé Evropy. Bohužel již nejsou pamětníci těchto časů a musíme vycházet jen z dobových dokumentů událostí dávno minulých. V letošním roce, kdy probíhají velkolepé oslavy konce 2. světové války je dobré vzpomenout i na tyto hrdiny z války předchozí, kteří pomalu upadají v zapomnění. I když podle svědectví byla první světová válka mnohem tragičtější a drastičtější než následující světový konflikt.


legionari-pred-vlakem.jpg

Další články :

Legiovlak je ambiciózní projekt Československé obce legionářské a 19.5.2015 bude slavnostně zahájen

 

Náhledy fotografií ze složky Legiovlak

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář