Jdi na obsah Jdi na menu
 


Formule 1 trochu z vlastní historie sledování

2. 11. 2013

Formuli 1 sleduji již skoro 40 let . Od svých zhruba osmi let mě tento sport zaujal a začal jsem ho pravidelně sledovat v televizi . Jelikož za bývalého režimu to byl i kontakt se západním sportem . Československá televize přenášela většinu závodů a tak nebyl problém se vždy v neděli dívat pozorně na boje jezdců v nejrychlejších formulích světa.


Luboš Pecháček

Dlouholetým komentováním závodů F1. Byl to právě on, kdo jako první tyto závody divákům u televize přiblížil. „V r. 1973 si nás zavolal náměstek ředitele a zeptal se, zda víme, co to F1 je a zda bychom to zvládli odbavit z našeho pražského studia, protože Francouzi nám přenos z Monte Carla dali zadarmo. My řekli ano a bylo to. Největší odměnou pro mě ale potom bylo, když se lidé ptali, zda-li jsem v Monte Carlu byl nebo ne,“ vybavoval si Pecháček svůj první závod F1. Komentování závodů formule 1 měl Pecháček na svém kontě přes sto a všechny dokázal divákům odmoderovat přímo ze studia. Jen dvakrát byl sám přímým účastníkem a to na maďarském Hungaroringu. „F1 považuji za absolutní vrchol motoristického závodění a zároveň taky za laboratoř špičkové techniky. Z F jedniček vznikly pro ostatní auta dvouokruhové brzdy, abs a další technologie, bez kterých se dnes už neobejdeme,“ vypočítával Pecháček klady formule.

zdroj : www.fdb.cz


 Dříve i nyní je to ohromná dřina a boj o tisíciny sekundy.  80.léta byla dosti krutá ve F1 a každou sezonu skoro zemřel jeden či více pilotů . Osobně se mě dotkla smtr švédského pilota stáje Lotusu -Ronnie Peterson na Monze v roce 1978. Dodnes si vybavuji tu smutnou atmosferu den po závodě kdy jsme se dozvěděli o jeho smrti . Další katastrofou pro tento sport byla smrt A.Senny který Během GP San Marina v Imole tragicky havaroval a na následky této nehody 1.5.1994 v boloňské nemocnici zemřel.Sice jsem v tomto čase nesledoval závody jelikož po revoluci bylo již spoustu jiných možností , ale tato tragedie byla šokující .

Oběma těmto haváriím předcházela nehoda trojnásobného mistra světa N.Laudy .


1. srpna 1976 na německé trati Nürburgring měl Niki Lauda potvrdit, že je blízko k obhajobě titulu. Při tomto závodě však měl nehodu, o které se mluví dodnes. Lauda se řítil po trati svým vozem Ferrari rychlostí více než 250 km/h k místu zvanému Bergwerk, když jeho vůz neovladatelně zatočil doprava a narazil do plotu, který ho následně vymrštil zpět na dráhu. Do vraku poté narazil pilot Brett Lunger. V té chvíli Laudův vůz začal hořet následkem exploze palivové nádrže. Lauda při srážce s Lungerem ztratil přilbu a tak zůstal uprostřed plamenů s více než 900 °C a i když se ho podařilo vyprostit, tak byl ve vážném stavu. Měl poškozené plíce, hlavu a i další části těla měl těžce popálené. Podařilo se ho zachránit, ale plastika obličeje mu zůstane až do konce života.

zdroj:wikipedia.org


U něj bylo překvapivé a ukazující povahu pilotů formule 1 , že již 42 dní později se Niki Lauda opět usadil do svého monopostu a bojoval o titul až do konce sezony. Titul nakonec o jeden bod neuhájil před Jamesem Huntem. O rok později, v roce 1977 opět získal titul mistra světa. Poté ukončil kariéru. V roce 1982 se vrátil zpět do Formule 1 a roku 1984 získal potřetí titul mistra světa.

Lauda, Niki 1973-07-06.jpg foto : wikipedia.org

Přesto kolotoč stále točí dál a nyní po dlouhých letech jsou těžké nehody s fatálními následky vzácností což je velmi dobře.Bohužel bylo období kdy závody byly nudné pro laickou i odbornou veřejnost a to především kdy kraloval M.Schumacher. Byl to opravdu vynikající jezdec , který uměl skvěle počítat a taktizovat a měl vždy loajální spolujezdce v týmu . Avšak pokud byl pod tlakem často chyboval . Jenže ohromná převaha mu vždy dal první místo na startu a pak krožil až do cíle . To stejné probíhalo za ním jelikož bylo velmi těžké předjíždět . Platilo heslo " není umění dojet , ale předjet " tehdy se začalo přemýšlet co s tím . Nejdříve se hledalo omezení na technice a v motorech ,pak výměna pneumatik a doplnění benzinu . Vše po čase opět vrátilo na dráhu nudu . Rozestupy se po pár kolech ustálily a dojelo se do cíle v tomto poředí .Jedině technická či jezdecká chyby udělal změnu . V tomto období byl jedním závodníkem se srdcem a to byl P.Montoya on nekalkuloval a snažil se předjíždět i tam kde to prakticky nebylo možné. proto nikdy nezískal titul MS , ale byl oživením tehdy někdy nudné formule.

 J p montoya.jpgfoto : wikipedia.org


Samotnou kapitolou je nyní komentování závodů . Po sametové revoluci po čase převzali závody komerční televize a komentáře se začaly měnit podle toho co chtěla televize od diváků . nejdříve to byla TV Prima a nyní TV Nova. Musím konstatovat , že kvality a odbornosti již žádná televize nedosáhla ani nyní nedosahuje. Pan Pecháček je asi nenahraditelný . Nevím zda je to tím slovem komerční televize či nepřipraveností komentátorů nebo diktátem zadavatelů reklamy , ale někdy je to až k udivení co je slyšet a vidět na obrazovce. Ten diametrální rozdíl komentáře a obrazu je udivující . Vřele doporučuji RTL kdo má satelit .


 A nyní po zavedení DRS zón a pneumatik Pirreli je vše o mnoho zajímavější a atraktivnější . Už se předjíždí a i když se nedoplňuje palivo je i při výměnách pneumatik dost dramatických okamžiků . Nový jezdci tvrdě bojují o své místo na slunci a mistři světa se snaží dobýt další titul . Letos v roce 2013 jsou to Alonso,Hamilton,Raikonnen a Vettel co mohou rozšířit počet titulů MS.

Samostatnou kapitolou je přímá účast na závodech F1 . Po létech sledování jen v TV se mi podařilo se na závod se synem do Monzy dostat. A to bylo opravdu něco jiného a úžasného. S otevřenou pusou a špunty v uších jsem od pátku až do neděle vše sledoval . Vše vnímaté a jste naprosto unešeni závodem . To co je v televizním přenosu nudné a jednotvárné , byl jsem v roce 2003 , je zde napínavé a dramatické . To co zde vidíte je je jiný závod . Cítíte vůni benzínu , obrovský hluk a nepředstavitelná rychlost formulí vás pohltí a závod uteče jak nic. Všem fanouškům doporučuji shlédnout závod Formule 1 na živo .

To je malé ohlédnutí za mojí osobní historií sledování závodů F1 a taky proč vedu tuto rubriku .

 

Náhledy fotografií ze složky Formule 1 VC Indie - 27.10.2013

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář